خلاصه ای از خواص پروپان ( LPG ) C3H6منشأ :محصول فرعی صنعت نفترنگ سیلندر :قرمز با بقل نویسیاتصالات : چپ گردجرم مولکولی : 44.1نقطه جوش : 0c42.1-فشار بخار ( 15 ) : bar7.5 مشخصات فیزیکی :چگالی گاز ( هوا = 1 ) :1.5 جرم مخصوص ( هوا =1 ) :1.6 – 1.42دمای بحرانی : 96.8حدود اشتعال پذیری در هوا :2% - 10%دمای خود اشتعالی : 467.8رنگ و بوی مشخصه :بی رنگ و بوی ماهی / شیرینیگازهای LPG دیگر شامل بوتان و اتان می باشد که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند . هیدروژنهیدروژن گازی بی رنگ و بی بو و بی مزه است که در سیلندرهای قرمز با اتصالات چپ گرد نگهداری می شود. این گاز سبکترین گاز شناخته شده می باشد که چگالی آن 0.06 (هوا=1) می باشد.هیدروژن به شدت قابل اشتعال می باشد و راحتتر از هرگاز معمولی دیگر مشتعل می شود.در فشارهای بالا ، یک نشتی ممکن است خود به خود مشتعل شود.تذکر: هیدروژن مشتعل در هوا شعله ای تقریباً نامرئی دارد."اسنیفت کردن" سیلندر گاز عملی معمول می باشد ولی هیچ گاه سیلندر های هیدروژن را اسنیفت نکنید زیرا ممکن است بلافاصله مشتعل شود.مشخصات فیزیکی هیدروژنجرم ملکولی 2.016نقطه ذوب 252.8- نقطه جوش 15 جرم ویژه(هوا=1) 0.0852 kg/m³ نقطه بحرانی حدود اشتعال پذیری در هوا 75% - 4%دمای خود اشتعالی رنگ و بوی مشخص نداردرنگ سیلندر قرمزتذکر: مشخصات تمام گازهایی که با آنها کار می کنید را بشناسید. رگولاتوررگولاتور وسیله ای است که گاز پر فشار را می گیرد و فشار آن را به فشار کمتر کاری تبدیل می کند. رگولاتورها به قدری مقاومند که می توانند همزمان فشار گاز داخل سیلندر را تحمل کنند و فشار گاز خروجی را نیز کنترل کنند. رگولاتور وسیله ای دقیق و دارای اجزای ظریفی است که نیاز به مراقبت دارد. از رفتار خشن با رگولاتور بپرهیزید زیرا ممکن است فنرهای حساس دیافراگم پایشی و یا شیرهای اطمینان و غیره صدمه ببینند.رگولاتورها طبق استاندارد های جدید اروپایی (EN) تولید می شوند. EN585 استاندارد طراحی و آزمایش رگولاتورهایی را که تحت فشارهای تا bar 200 کار می کنند را ، تعیین نموده است. در حالی که استاندارد بریتانیایی حاضر ، 7650BS ، رگولاتورهای تا bar 300 را پوشش می دهد. استاندارد جدید اروپایی برای رگولاتورهای تا bar 300 به زودی ارائه خواهد شد.باید شماره استاندارد مربوطه و نیز فشارهایی که تحت آن می توانند کار کنند بر روی تجهیزات نشان داده شود و روش استفاده و مشخصات آنها نیز موجود باشد. استفاده از رگولاتور های نامناسب و معیوب در سیلندر های گاز پرفشار به صورت بالقوه خطرناک است. قبل از استفاده تجهیزات آنها را آزمایش کنید تا از عدم کار در شرایط نا ایمن اطمینان حاصل نمایید.در سالهای اخیر تأمین کننده های گاز صنعتی فشار نگهداری گاز داخل سیلندر را افزایش داده اند. به عنوان مثال فشار گاز اکسیژن از bar 175 به bar 230 افزایش یافته است.برای تحمل این فشار تولیدکنندگان تجهیزات ، از سال 1987 رگولاتورهایی می سازند که فشار هایی تا 230 بار ( طبق استاندارد BS7650 ) را میتوانند تحمل کنند. در صورتی که رگولاتور بیش از 5 سال عمر کرده باشد برای استفاده با سیلندرهای پر فشار مانند سیلندراکسیژن مناسب نیست و باید تعویض گردد.از مناسب بودن رگلاتور برای کار با فشار مورد نظر اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت از آن استفاده نکنید. تنها از رگولاتوری استفاده کنید که مخصوص گاز مورد نظر طراحی شده باشد و دارای برچسب مربوطه باشد.وقتی رگولاتور استفاده نمی شود پیچ تنظیم فشار را تا آخر باز کنید تا فشار کمتری به فنرها و دیافراگم ها وارد شود.مطابق کد عملیاتی BCGA شماره 7 و استانداردهای مربوطه اروپایی و آسیایی ، فشار تنظیم شده در رگولاتور نباید به صورت خود به خود تغییر کند.جهت مصارف گوناگون رگولاتورهای مختلفی وجود دارد. ضروری است که فقط تجهیزات مربوط به گاز مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. بهMSDS تامین کننده گاز مورد نظر رجوع کنید.رگولاتورهای هوا یا نیتروژن نباید با اکسیژن استفاده شوند و بالعکس. در جاهایی که هوا مستقیماً از کمپرسور تامین می شود هوای فشرده ممکن است حاوی روغن باشد و رگولاتورها را آلوده کند و در صورت استفاده با اکسیژن بسیار خطرناک می باشد.در مواقعی که تجهیزات آلوده با سیلندر اکسیژن استفاده شده ، حوادث جدی رخ داده است. روغن و گریس هیچ گاه نباید با رگولاتور ، سیلندر ، شیر لوله های گاز و یا وسایل متصل به آنها تماس پیدا کند. تجهیزات اکسیژن در هنگام تولید روغن زدایی می شوند. تجهیزات نباید در تماس با دست ، دستکش یا پارچه های روغنی و گریسی قرار گیرد. تجهیزات ضد فلاشبک ( Flashback Arrestors )فلاشبک نتیجه سوختن گاز سوختنی و اکسیژن در داخل شیلنگ می باشد. در این صورت شعله با سرعت زیادی به سمت منبع گاز حرکت می کند.(رجوع شود به قسمت سرعت شعله )فلاشبک ممکن است منجر به آتش سوزی یا انفجار در سیلندر اکسیژن یا سوخت یا هر دو شود. تجهیزات فلاشبک طبق کد عملیاتی BCGA شماره 7 باید به رگولاتورهای هر دو سیلندر متصل شوند همچنین باید طبق استاندارد EN730 ( BS6158 سابق ) طراحی شده باشند.در صورتی که اکسیژن یا سوخت با سرعتی کمتر از سرعت احتراق یا سرعت شعله از سر لوله ( Nozzle ) خارج شود شعله به سمت منبع بر می گردد و عملا"برگشت شعله" رخ می دهد. در صورتی که مخلوط داخل سیلندر محترق شود فلاشبک رخ می دهد.شیلنگی که در آن برگشت شعله رخ می دهد بستگی به سرعت هرکدام از گازها دارد. شعله یا به سمت سیلندر سوخت حرکت می کند و اکسیژن را به دنبال خود می کشد یا به سمت سیلندر اکسیژن در حالی که سوخت را به دنبال خود می کشد تا احتراق تداوم یابد.تجهیزات ضد فلاشبک باید به خروجی هردو رگولاتور متصل شود.معمول ترین دلایل ایجاد فلاشبک عبارتند از: پاکسازی24 قبل از استفاده شیلنگ و سر لوله به صورت اشتباهفشار گاز نامناسبسر لوله نامناسبشیر سر لوله خراب اجازه می دهد گازها به شیلنگ دیگر وارد شوندراه حرکت گاز در سر لوله بسته شده باشدشیلنگ تاب خورده باشد فلاشبک دو جز دارد: جبهه شعله و موج فشار. تجهیزات ضد فلاشبک صدمه دیده ممکن است به درستی کار نکند. این تجهیزات در صورتی که ضربه خورده باشند باید قبل از استفاده آزمایش شوند تا از صحت کار آنها اطمینان حاصل شود و در صورت نیاز تعویض شوند. در صورتی که تجهیزات ضد فلاشبک دارای نواقص زیر باشند باید تعویض شوند: صدمه قابل رویت(خارجی)بدنه دارای فرورفتگیدکمه ( اهرم ) بازنشانش25 شکسته یا کج شده باشدوجود نوار تفلن یا ترکبات هوا بندی غیر اصل(انجام تعمیرات غیر مجاز) تجهیزات ضد فلاشبک فقط باید با گاز مخصوص خود و در فشار های تعیین شده استفاده گردند.در صورتی که فلاشبک در سیلندر استیلن رخ داده باشد سیلندر را از نظر تجزیه گرمایی آزمایش کنید.خلاصه: در صورتی که سرعت خروجی گاز کمتر از سرعت اشتعال سوخت باشد شعله وارد سرلوله می شود که باعث"برگشت شعله" می شود و به صورت بالقوه فلاشبک رخ می دهد. شیلنگ هاقطر داخلی، میزان فشار، طول و رنگ مناسب برای شیلنگ در ایمنی ضروری می باشد. استاندارد اروپایی BS5120 )EN55سابق) الزامات تولید شیلنگها خصوصاً رنگهای مختلف برای گازهای گوناگون را مشخص می کند:· اکسیژن – آبی· استیلن و گازهای سوختنی دیگر به جز LPGها – قرمز· گازهای بی اثر و غیر سوختنی – سیاههیچ گاه از شیلنگهایی که بیش از حد استاندارد طول دارند استفاده نکنید و هرگز در حالی که شیلنگ به دور سیلندر یا چرخ دستی بسته شده است از تجهیزات استفاده نکنید.طول شیلنگ باید برای کار مورد نظر مناسب باشد. با افزایش طول شیلنگ احتمال صدمه دیدن آن نیز زیاد می شود.با افزایش فاصله سیلندر از محل کار کنترل حادثه مشکل تر می شود. بهتر است سیلندر ها را به محل کار نزدیکتر کنید و از شیلنگ با طول مناسب استفاده کنید.در زمان استفاده ، شیلنگها باید کاملاً باز شده و له شدگی و تاب خوردگی نداشته باشند. آتش سوزی در شیلنگهای حلقه شده بسیار شدیدتر است.گرمای ایجاد شده ، اطفای حریق به وسیله خاموش کننده آبی را مشکل می سازد. باید شیلنگها در برابر گرمای بیش از حد سرباره26 ، روغن، گریس و صدمه مکانیکی حفاظت کرد.BS1389 )EN560 سابق) استاندارد آزمایش اجزا و شیلنگ پس از مونتاژ را تعیین می کند.کد عملیاتی BCGA لزوم اجرای تعمیرات محدود محلی در شیلنگهای نسبتاً سالم را ( به طور مثال تعویض اتصالات ) می پذیرد. ولی ملزم می کند در صورت انجام تعمیرات ، شیلنگ باید جهت مطابقت با استاندارد EN560 تست شود .شیلنگها باید با اتصالات مناسب به یکدیگر وصل شوند. هیچ گاه از کلیپ های شیلنگ پس از تعمیرات مجدد استفاده نکنید و هیچ گاه از Worm drive یا کلیپ های سیمی27 استفاده نکنید. تمامی اتصالات در شیلنگها باید با قیچی های مناسب شیلنگ و کلیپ های یک بار مصرف ایجاد شوند.تنها در صورتی شیلنگ ها را تعمیر کنید که مهارت و تجهیزات کامل لازم را جهت مطابقت آنها با استاندارد داشته باشید.هیچ گاه با استفاده از نوار عایق بندی28 شیلنگها را تعمیر نکنید و هیچ گاه از مس برای تعمیر شیلنگهای استیلن استفاده نکنید زیرا ممکن است استیلید های منفجره ایجاد کنند. دستورالعمل های غلط آماده سازی برای کار و پاکسازی شیلنگها بیشترین تعداد فلاشبک ها را ایجاد می کند. قبل از شروع به کار ، شیلنگ ها را کاملاً پاکسازی کنید .هرچه طول شیلنگها بیشتر باشد زمان پاکسازی بیشتر می شود.شیلنگها را با نوار چسب به هم متصل نکنید زیرا ممکن است خاک ، شن و سرباره داغ در بین آن نفوذ کند و در صورت آتش سوزی جداسازی آنها مشکل باشد. همچنین به همین دلیل نباید امتداد دو شلنگ را به اینصورت به هم متصل نمود.به یاد داشته باشید که با بررسی شیلنگها، از عدم پوسیدگی ، شکستگی و صدمه اطمینان حاصل کنید و آنها را از نظر وجود نشتی آزمایش کنید.بوری ها29 و مشعل ها30متأسفانه بوری ها و مشعل ها شدیداً مورد سو استفاده قرار می گیرند. باید از تجهیزات به درستی مواظبت نمود. نشتی در هر قسمتی از سیستم که باشد خطری جدی است، مخصوصاً در بوری ها و مشعل ها، زیرا به شعله و کاربر نزدیک تر می باشند.دستورالعمل های نامناسب پاک سازی و آماده سازی31 بوری ها و مشعل ها صدمه دیده بیشترین دلیل ایجاد فلاشبک می باشد. همیشه وضعیت بوری ها و سرلوله ها را بررسی کنید و همیشه دستورالعمل های تامین کننده یا تولید کننده را اجرا کنید.همیشه از سر لوله با اندازه مناسب استفاده کنید. قطر سوراخ سر لوله و فشار تعیین شده در رگولاتور سرعت حرکت گاز را تعیین می کند و بر سرعت خروج گاز اثر می گذارند. تولید کننده باید درجه بندی فشار سر لوله را ارائه دهد. در صورتی که سرعت خروج گاز از سرعت اشتعال کمتر باشد، ممکن است برگشت شعله و فلاشبک شود. سرلوله صدمه دیده می تواند باعث خروج ناگهانی شعله32 ، برگشت شعله و فلاشبک ایجاد شود. قبل از استفاده اطمینان حاصل نمایید که سرلوله عاری از هر گونه مانع باشد. هر مانعی باید توسط تمیز کننده متناسب با اندازه سرلوله برطرف شود. همیشه از تمییز کننده های مناسب سرلوله استفاده نمایید زیرا ممکن است تکه های سیم و ناخن به سر لوله صدمه وارد نمایند و منجر به حرکت نامتوازن گاز شود که اثر منفی بر عملکرد برش و جوش ایجاد می کند.نشانه های صدمه ناشی از گرما در اطراف شیر بوری یا مشعل ممکن است نشان دهنده ی صدمه داخلی تجهیزات و نشت باشد. در این صورت فوراً تعویض گردد.در صورتی که اهرم برش لقی داشته باشد باید آنرا تعویض نمود زیرا نشتی داخل بدنه مشعل به سختی کشف میشود وممکن است نشتی داشته باشد.در صورتی که بوری و مشعل حالت های زیر را داشته باشد باید تعویض گردد:شیر کنترل لق ، کج یا شکسته باشدمیکسر کج شده باشدسرلوله کج شده باشدلوله ها کج شده باشنداهرم قطع اکسیژن کج یا شکسته شده باشدقبل از استفاده از تجهیزات تمام اتصالات و شیرها را آزمایش نشت کنید. در بسیاری از موارد در بوری ها و مشعل ها از حلقه « O » جهت هوابندی ( مثلاً برای هوابندی مکانیسم شیر ) استفاده می شود.حلقه های O در محل اتصال بعضی از دسته های مشعل به میکسر یا ابزار برش استفاده می شوند. این اجزا امکان تعویض راحت بین حالت های برش و جوش را فراهم می سازد. حلقه های هوابندی O از مواد مخصوص تولید شده اند تا با اکسیژن و گازهای سوختنی سازگار باشند.در هنگام تعویض حلقه های O در دسته مشعل ، همیشه از سالم بودن و جنس مناسب آنها اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که آثار ولکانش33 یا سخت شدن در آنها بوجود آمد ، آنها را تعویض نمایید. ایمنی حمل و نقل سیلندرهاسیلندرهای گاز معمولاً حدود 6/1 متر ارتفاع ، 200 میلی متر قطر و بیش از 69 کیلوگرم وزن دارند. در صورت سقوط ، به افرادی که برخورد می کنند صدمه وارد می کنند. ابعاد سیلندرها نسبت به محتویات آنها تغییر می کند. سیلندرهای آزاد و بسته نشده باید ناپایدار در نظر گرفته شوند ( هر لحظه احتمال افتادن آنها وجود دارد).طریقه صحیح حمل سیلندرها در وضعیت ایستاده ، محکم شده و حالتی است که شیر آن در بالاترین نقطه قرار دارد.تذکر : هیچ گاه سعی نکنید سیلندر در حال سقوط را بگیرید ـ از آن دور شوید !افرادی که سیلندرها را جابه جا می کنند باید از کفش ایمنی ، دستکش تمیز و تجهیزات حفاظت چشم استفاده کنند. پر واضح است که بهتر است سیلندرها را به صورت مکانیکی ( به طور مثال با استفاده از چرخ دستی یا روی پالت مخصوص سیلندر برای لیفتراک ) حرکت داد. قانون حمل و نقل دستی سال 1992 ملزم می کند که در صورت ممکن ، عملیات مکانیزه شود و یا ابزار کمک حمل استفاده گردد. در صورت عدم امکان انجام این کار باید فعالیت حمل و نقل ارزیابی شود. این کار شامل موارد زیرمی باشد :آیا فعالیت می تواند همراه با کمک مکانیکی صورت پذیرد،آیا به بیش از یک فرد نیاز است ؟وزن ، ارتفاع و ماهیت وسایل مورد حمل و نقلمحیط : به عنوان مثال نور ، سطوح و دماتوانایی فرد در حرکت دادن و نگهداری بار پس از ارزیابی ، افراد باید آموزش های مورد نیاز را ببینند.حمل و نقل دستی سیلندر در صورتی که فرد از نظر فیزیکی و دینامیکی با بار آشنا باشد و نیز ماهیت آن را بشناسد امکان پذیر می باشد. هنر حمل و نقل دستی سیلندرها به اصطلاح « کره گیری شیر » نام گرفته است. این روش بر زمین صاف و فواصل کوتاه معمول می باشد و در شرایط زیر نباید از این روش استفاده نمود : توسط افراد بی تجربهفواصل طولانیبا سرعت زیادبر روی سطوح ناهموار و « خشن »اماکن کم نور یا تاریکدر شرایط خیس یا یخ بندان روش صحیح جابه جایی سیلندرها در فواصل طولانی یا سطوح ناصاف استفاده از چرخ دستی مخصوص با ابزاری جهت نگهداری مطمئن سیلندرها می باشد.هیچ گاه نباید سیلندرها را به صورت آزاد و بدون نگهدارنده قرار گذاشت. همیشه باید محکم بسته شوند یا در کنترل مستقیم فردی قرار داشته باشند. با خطرهای حرکت سیلندرها از حالت افقی به عمودی مطلع باشید. تمامی افراد باید آموزش حمل و نقل دستی را دیده باشند. سیلندرها هیچ گاه نباید روی زمین غلطانده شوند زیرا ممکن است به امکان شناسایی سیلندر و نیز شیر سیلندر صدمه وارد نماید. غلطاندن سیلندرهای فولادی پر از گاز روی سطوح بتنی می تواند بسیار خطرناک باشد.هیچ گاه سیلندرها را با رگولاتور و تجهیزات متصل به آن جابه جا نکنید. نباید سیلندرها را با شیر باز حرکت داد. نگهداری ایمن سیلندرهای گازبرای نگهداری گازهای مختلف، کدهای عملیاتی BCGA و دستورالعمل های HSE موجود می باشند. برای گازهای صنعتی ، به کد عملیاتی BCGA GN2 مراجعه کنید. اطلاعات زیر را می توان به عنوان راهنمایی اولیه در نظر گرفت. در صورت حادثه ، آتش نشانی انتظار خواهد داشت ، اطلاعاتی از مسئول آتش سایت ( مسئول ایمنی یا غیره ) در مورد انواع سیلندرها و تعداد و مکان آنها دریافت کند. در صورت عدم وجود این اطلاعات هیچ کس مجاز نخواهد بود به محل وارد شود.برای هر محل انبار باید دستورالعمل های اضطراری طراحی نمود. در انبارهای بزرگ باید از دفتر خدمات اضطراری مشاوره گرفت. آموزش و تمرین دستورالعمل های حریق ضروری است. به عنوان مثال، افراد باید بتوانند تجهیزات اطفاء حریق را به درستی انتخاب کنند و آنها را به درستی بشناسند.در انبار کردن سیلندرها در نظر داشتن این نکات ضروری می باشد :· ماهیت گاز انبار شده· اثرات و خطرات ایجادی در صورت نشت· دست یابی برای تحویل و برداشت سیلندرها· ضبط و ربط مناسب کارگاهی· شرایط عمومی محل ، امنیت و خراب کاری احتمالیاطلاع در مورد ماهیت گازها ضروری است و افراد باید در مورد مشخصات گازها و خطرات حمل و نقل و انبار کردن سیلندرها آموزش ببینند. قبل از پس آوردن سیلندر به انبار باید آنرا با مایع مخصوص آزمایش نشت کرد.برخی نکات مهم :از دسترسی به محل انبار و محوطه انبار از طریق سطوح صاف و خشک با آبراه های مناسب اطمینان حاصل نمایید.سیلندرها باید در حالت عمودی بر سطح صاف و خشک با آبراه های مناسب محکم شوند.سیلندرها را در فضایی مشخص دور از احتمال آتش سوزی ، گرما و منبع احتراق ، ترجیحاً در فضای باز نگهداری کنید.از وجود تابلوهای خطر به میزان کافی در محل انبار اطمینان حاصل نمایید.هیچ گاه در نزدیکی انبار از سیلندرها استفاده نکنید.هیچ گاه اجزای فلزی انبار را به عنوان زمین الکتریکی جهت جوشکاری قوسی استفاده نکنید.حتی داشتن بهترین انبار ممکن در صورتی که انبار دار محل انباشتن را درست کنترل نکند ، فایده ی زیادی نخواهد داشت. داشتن ضبط و ربط کارگاهی مناسب ضروری است.هیچ چیز به غیر از سیلندر را در محل انبار سیلندر انبار نکنید ، مواد انبار شده دیگر ممکن است در صورت آتش سوزی منابع سوختنی مناسبی برای آتش سوزی باشند. این موضوع به ویژه در مورد روغن ، رنگ ، تینر و مایعات قابل احتراق یا خورنده صحیح است.سیلندرهای پر و خالی را از هم جدا کنید.سیلندرها را بر اساس خطرات احتمالی و نوع گاز از هم جدا کنید.اکسیدکننده ها ، مخصوصاً اکسیژن ، باید حداقل با فاصله 3 متری از گازهای قابل اشتعال فاصله داشته باشند یا با استفاده از پارتیشن ضد احتراق ـ که شعله را تا حداقل نیم ساعت می تواند نگه دارد ـ از هم جدا شوند.سیلندرهای اکسیژن را باید با سیلندرهای گاز بی اثر نگهداری نمود.سیلندرهای LPG نباید در فاصله کمتر از 3 متر از سیلندرهای گاز تحت فشار دیگر مخصوصاً استیلن نگهداری شود.سیلندرهای هیدروژن باید با حداقل فاصله 1 متر از گازهای قابل احتراق دیگر و 3 متر از اکسیژن نگهداری شوند.گازهای آتش زا و خیلی سمّی باید جدا نگهداری شوند. این نکات در مورد محل انبار بسیار مهم است :خطرات احتمالی نشت گاز باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال نشت گاز سنگین تر از هوا به داخل آبگذرها ،کانال ها ، سیستم تهویه و غیره. گازهای سبک تر از هوا نیز ممکن است از طریق ورودی های هوا داخل ساختمان شوند.دسترسی برای خدمات تحویل بار و خدمات اضطراری ـ که در صورت حادثه خواهند خواست سیلندرها را « دوش » آب کنند ، زیرا پاشیدن مستقیم آب به آنها ممکن است باعث افتادن آنها شود.از دور بودن محل از منابع جرقه و گرما اطمینان حاصل نمایید.انبار باید از فرایندها و عملیاتی که بر سیلندرها اثر می گذارند به دور باشد.سیلندرها باید به صورت عمودی بر سطح تمیز ، صاف و خشک با آبراه کافی نگهداری شوند.نور کافی باید موجود باشد. احتمال جرقه زنی توسط نور مصنوعی باید در نظر گرفته شود.تابلوهای خطر باید شامل نوع گاز نگهداری شده ، سیلندرهای پر و خالی ، عدم استعمال دخانیات و ... شود.امنیت در برابر خراب کاری ، دست کاری و دزدی باید در نظر گرفته شود.در صورتی که درها به دلایل امنیتی قفل می شوند ، نباید دارای قفل های اتوماتیک باشند و درها باید به خارج باز شوند. سیلندرهای معیوب و درگیر شده در حادثههر نوع سیلندر صدمه دیده یا دارای نشتی را به تأمین کننده خود اطلاع دهید تا آن را تعویض کند. در صورتی که سیلندر نشت داشته باشد و آتش نگرفته باشد ، در صورت امکان عملیات زیر را به صورت ایمن انجام دهید :هرگونه منبع جرقه را از بین ببرید.از بسته بودن شیر ، اطمینان حاصل نمایید ولی بیش از حد آنرا سفت نکنید.به مشخصات گاز توجه کنید و این که آیا به بالا می رود یا در سطوح پایین تجمع می یابد.هیدروژن با شعله ای تقریباً نامرئی می سوزد. بنابراین هنگام نزدیک شدن به سیلندر دارای نشت هیدروژن روزنامه لوله شده ای را در جلوی خود بگیرید تا معلوم شود که آیا محترق شده یا خیر.سیلندر را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید.برای انتقال ابتدا :روی آن نشانه گذاری کنید که معیوب است و نباید از آن استفاده شود.به همه افراد منطقه اطلاع دهید که نشتی رخ داده است.به تأمین کننده اطلاع دهید.از تهویه کامل محل کار قبل از شروع مجدد به کار اطمینان حاصل نمایید.سعی نکنید شیر سیلندر را سفت کنید و یا تجهیزات ایمنی را دست کاری کنید.در صورتی که سیلندر نشت کرده و آتش گرفته است ، محل را تخلیه کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.در صورتی که سیلندر صدمه دیده باشد :اگر سیلندر افتاده باشد یا صدمه فیزیکی دیده باشد ،آزمایش نشتی انجام دهید و در صورت وجود ، طبق مراحل بالا اقدام نمایید.تا وقتی که کاملاً مشخص نشود که تجزیه گرمایی رخ داده است یا خیر ، سیلندرهای استیلن نباید حرکت داده شوند.به طور وضوح ، هر سیلندری که در معرض گرمای بیش از حد ( به عنوان مثال توسط آتش یا برخورد با شعله ) قرار گرفته است را علامت گذاری کنید.در صورت ایجاد فلاشبک :هر دو شیر بوره ها را ببندید ( ابتدا شیر اکسیژن ).هر دو شیر سیلندرها را ببندید.دمای سیلندر را با پشت دست امتحان کنید.در صورتی که دمای سیلندر استیلن بالا نرود ، چک کنید که بوره بیش از حد داغ نشده باشد و در صورت لزوم ، آن را با آب سرد خنک کنید.چک کنید که سر لوله صدمه ندیده باشد.هر دو شیر بوره را باز کنید تا سیستم تهویه شود ( ابتدا شیر اکسیژن ).پیچ تنظیم فشار هر دو رگولاتور را تا آخر باز کنید.قبل از شروع مجدد به کار پیشنهاد می شود عملیات بازرسی انجام داده شود تا صحت تجهیزات مشخص شود. سیلندرهای گاز در حریقخطرات سیلندرهای گاز در حریق به موارد زیر بستگی دارد :گاز داخل سیلندر.این که گاز در اطراف شیر آتش گرفته یا نه.این که آیا سیلندر در اثر گرمای ناشی از آتش تحت فشار شدید قرار گرفته یا نه.ماهیت خطر ، واکنش مورد نیاز را مشخص می کند. در صورتی که سیلندر در حریق درگیر شده باشد یا تحت گرمای شدید قرار گرفته باشد ، احتیاط های اساسی به قرار زیر است :تا زمانی که تمامی احتیاط های ایمنی انجام نشده باشند ، به سیلندرها نزدیک نشوید.محل را تا فاصله حداقل 100 متر تخلیه کنید.با آتش نشانی تماس بگیرید.به افرادی که 100 تا 300 متر از سیلندرها فاصله دارند پیشنهاد دهید که پناه بگیرند.آمادگی آن را داشته باشید که تعداد سیلندرها ، انوع گازهای داخل سیلندرها و مکان سیلندرها را به افراد آتش نشانی اطلاع دهید.در صورتی که سیلندرها توسط آتش حرارت دیده باشند ، در صورت ایمن بودن ، از مقدار زیادی آب جهت خنک کردن سیلندرها استفاده نمایید و تا زمانی که افراد آتش نشانی بیایند آنها را خنک نگه دارید. آب پر فشار را مستقیماً به سیلندرها نپاشید.در صورتی که سیلندرها حرارت ندیده باشند و در صورت ایمن بودن ، آنها را به محلی ایمن انتقال دهید. از بسته بودن شیر سیلندرها اطمینان حاصل نمایید.
w